کاهش صرف انرژی در دوران بلوغ عاملی برای چاقی است

 8 سپتامبر 2016- محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه اکستر دریافتند که افت شدید میزان کالری سوزانده شده، علت نرخ بسیار بالای چاقی و دیابت نوع 2 در نوجوانان است.

 یافته‌های این مطالعه که در مجله‌ی بین المللی Diabetesمنتشرشده است، نشان می دهد نوجوانان 15 ساله تا 500 کالری کمتر از سن ده سالگی خود انرژی می سوزانند، این مقدارمعادل 25 درصد کاهش مصرف انرژی درحالت استراحت در مقایسه با سنین پایین تر در این گروه است.

 دانشمندان پس از 12 سال بررسی نتایج سلامت 279 دانش آموز درPlymouthبه این نتایج دست یافتند. از آنجائیکه سوزاندن کالری با مصرف مقدار ثابتی از اکسیژن صورت می گیرد، محققان توانستند با محاسبه‌ی میزان مصرف اکسیژن این گروه از دانش آموزان در طول زمان، میزان کالری مصرفی آنها را محاسبه نمایند.

محقق اصلی این تحقیق، پرفسور Wilkinو همکارانش انتظار داشتند مصرف انرژی نوجوانان با جهش در رشد در دوران  بلوغ افزایش یابد اما با کمال تعجب شاهد افت شدید آن بودند.

این مقدار کاهش انرژی در حال استراحت به حدود یک چهارم در دوران بلوغ، معادل انرژی لازم برای یک ساعت ورزش شدید در روز است. با این حال، محققان متوجه ی افزایش میزان متابولیسم و سوزاندن کالری آنها پس از ورود به سن 16 سالگی شدند.

محققان می‌گویند: این نتایج به این واقعیت اشاره دارد که نوجوانان بویژه دختران در دوران بلوغ به ورزش و فعالیت بدنی  کمتری می پردازند. مطالعات متعدد نشان داده است چگونگی مصرف انرژی ما بر نوع و چگونگی غذایی که می‌خوریم، تاثیر می گذارد که در برخی موارد به افزایش وزن منجر می گردد، زیرا کالری سوزانده شده کمتر از کالری دریافت شده است.

 نوجوانان سه برابر میزان توصیه شده در روز شکر مصرف می‌کنند درحالیکه میزان کالری سوزانده شده توسط آنها کمتر از مقداری است که پیش از این تصور می شد و همین موضوع خطر چاقی در دوران نوجوانی را افزایش داده است.

دکتر Tedstoneمتخصص ارشد تغذیه در سازمان بهداشت عمومی انگلیسی می‌گوید: این یافته ها نیاز به فعالیت متوسط منظم را برای نوجوانان در حین بلوغ و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده را برای حفظ وزن سلامت پررنگ تر کرده است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/the-drop-in-energy-expenditure-during-puberty-is-a-driver-of-obesity,-study-finds-98810256.html